Voorkom dure motorschade met betrouwbaar onderhoud. 

Steeds meer moderne auto’s – zoals Ford EcoBoost en PSA PureTech (Peugeot, Citroën, Opel/DS) – hebben een natte distributieriem. Deze riem draait in motorolie en houdt nokkenas en krukas perfect synchroon. Het systeem is stiller en zuiniger dan een droge riem, maar vraagt specifiek onderhoud. Verouderde olie of riem kan namelijk tot ernstige motorschade leiden.

In welke modellen zit een natte distributieriem?

  • Ford: Mondeo, Fiesta, Focus (EcoBoost-motoren)
  • Citroën: C3, C4, C5, Berlingo
  • Peugeot: 108, 208, 308, 3008, 408, 5008, Partner
  • Opel: Astra, Crossland, Grandland, Mokka, Corsa, Frontera
    Ook in diverse Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Lancia modellen worden natte distributieriemen toegepast.

Hoe werkt een natte distributieriem?

In tegenstelling tot een droge riem draait de natte variant in motorolie. Die olie koelt, smeert en vermindert wrijving. Dit gaat uitstekend zolang:

  • de motorolie regelmatig wordt ververst,
  • de distributieriem op tijd wordt vervangen,
  • de motor voldoende op temperatuur komt.
  • Door slijtage kunnen riemdeeltjes in de olie komen. Die kunnen:
  • de oliepomp verstoppen,
  • de oliedruk verlagen,
  • en uiteindelijk motorschade veroorzaken.

Veelvoorkomende problemen bij EcoBoost & PureTech

We zien regelmatig:

  • verweking van de riem door oude of verkeerde olie,
  • melding “oliedruk te laag – motor uitschakelen”,
  • afbrokkelende riemranden of zwarte slierten in de olie,
  • onregelmatig stationair lopen of tikken in de motor.
  • Daalt de oliedruk door riemdeeltjes, dan stopt de smering van vitale onderdelen. Dit kan leiden tot lagerschade, vastlopers en zelfs motorvervanging.

 

Melding ‘verminderde oliedruk’? Doe dit:

  1. Stop direct met rijden.
  2. Zet de motor uit en bel Vakgarage Van Zweden.
  3. Laat uw auto afslepen en door ons controleren.
  4. Wij meten de oliedruk, controleren de oliepomp en beoordelen de staat van de distributieriem om verdere schade te voorkomen.

Advies: vervang de riem voortijdig

Officiële intervallen:

  • Ford EcoBoost: 150.000–240.000 km of 10 jaar
  • Peugeot / Citroën / Opel / DS PureTech: 150.000 km of 10 jaar

Ons praktijkadvies: vervang rond 100.000 km of 6 jaar, zeker bij veel korte ritten. Dat is aanzienlijk goedkoper dan motorschade of revisie.

 

Wat zijn de kosten?

Richtprijs: vervangen van een natte distributieriem bijv. Citroën C3: € 695,- (incl. btw en arbeidsloon).
Prijs kan per motor-/bouwjaar afwijken; we maken graag een offerte op basis van uw kenteken.

Voorkom motorschade en laat uw natte distributieriem op tijd controleren of vervangen door de specialisten van Vakgarage Van Zweden in Heerhugowaard (vlakbij Langedijk en Alkmaar).

Vakgarage Van Zweden – betrouwbaar onderhoud voor auto’s in Heerhugowaard, Langedijk en Alkmaar.